Naar, van (Queenstown) en bij Franz Jozef Glacier - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van H. Rodenhuis - WaarBenJij.nu Naar, van (Queenstown) en bij Franz Jozef Glacier - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van H. Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Naar, van (Queenstown) en bij Franz Jozef Glacier

Door: Hans en Grace

Blijf op de hoogte en volg H.

01 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zondag 31 jan. 2010.

Hallo daar zijn we weer.
Vanmorgen om 9.30 uur vertrokken, we hebben een lange tocht voor de boeg, ongeveer 400 km. naar de Franz Josef Gletsjer.
De route die we gevolgd hebben, is via Arrowtown, Arrow Junction naar Wanaka. Tussen Ar.Junction en Wananka ( ongeveer 50 km.) geen huis te bekennen, alleen maar schitterende natuur, hoge bergen, passen ( vind ik geweldig, vooral als ze erg smal zijn), bossen en meren.
Wanaka is een heel leuk plaatsje aan het - hoe kan het ook anders- Wanaka Meer: even getankt, lekkere broodjes voor onderweg gekocht en weer "on the road" voor de volgende etappe.
Van Wanaka naar Haast: het 1ste gedeelte rijdt je 40 km. tussen 2 meren door en daarna rijdt je 110 km. door bossen, bergen met besneeuwde toppen, terwijl beneden de varens en palmen groeien. Onderweg zijn er veel uitzichtpunten, waar we dan weer stoppen en foto's maken. Schiet dus lekker op zo'n ritje!

Op dit traject 2 gehuchten tegen gekomen t.w. Lake Hawea ( vernoemd naar het meer waar het aan ligt) met wel 5 inwoners en Makarora, misschien wel 4. De naam van de plaatst was langer dan de weg door het gehucht. Onvoorstelbaar, wat een ruimte. Ik moet zeggen: heerlijk op vakantie, maar om daar te wonen: zien jullie het voor je........
Haast heeft iets meer inwoners, ik denk wel 50!!. Wel weer veel accommodaties.
Vanaf Haast naar Lake Moeraki rijdt je langs de Abel Tasmanzee.

Een heerlijk plekje gezocht op een picknickplaats voor onze lunch, bij een schitterend uitkijkpunt.
Heerlijk gegeten: ik NIET dus. Hier kwamen we dus de beruchte sandflies tegen: binnen 2 seconden ben je lek gestoken en met bloedverdunners werkt het nog sneller.
Hans is een BIKKEL en heeft lekker buiten zijn broodje gegeten, ik in de auto bij 35 gr. met de ramen dicht. Voordeel is: het broodje smelt in je mond, je hoeft niets te doen...

Om ongeveer 16.30 uur plaats van bestemming bereikt: Franz Josef Glacier.
Onderweg hadden we alweer een accommodatie besproken: Echt een backpackers-gebeuren bleek bij aankomst. Wij - belegen hippies, ik ben mijn oranje lange jurk met oranje linten voor in mijn haar vergeten mee te nemen- maar het zou hier helemaal passen.
Echter met het onderkomen niks mis: slaap- zitkamer, keuken en eigen wc en douche.

Weetjes:
Het gebied waar we nu zijn, is het natste gebied in Nw. Zealand met ongeveer 8 m. regen. Dit leidt ertoe dat er enorme overstromingen zijn en grote rotsblokken met het water naar beneden storten, waardoor er zelfs soms gedeeltes van de weg wegslaan.

Wij hebben nog geen regen gehad, temperatuur is 30 gr.en het is al een tijdje kurkdroog.
Boffen wij even.....

Maandag 1 febr. 2010

Gisteravond nog een helicoptervlucht geboekt. We moesten vanmorgen om 10.15 uur aanwezig zijn en om half 11 zouden we opstijgen. Eerst nog wat veilgheidsinstructies gekregen over hoe in te stappen, niet naar achteren ( de staart) van de helicopter lopen, gordels om en een koptelefoon op je oren zetten ( is wel nodig ook...).
We hadden geboekt voor een tocht van een half uur en zouden naar de Fox- en Franz Josef Glacier gaan en landen en uitstappen op de Franz Josef.
Je moet het meemaken, want om het te beschrijven, dat gaat niet zo goed. Hier zeggen ze Awesome ( wat zoveel betekent als geweldig, te gek, wow, cool of een ander woord wat er in de mode is.
Ik moet zeggen dat ik met een helicopter vliegen 100x leuker vind, dan met zo'n 1-motorig ding, die alle kanten op schud. Dit is zo relaxed.

Bij thuiskomst lekker voor ons huisje gezeten en genoten van de rust, even niets doen. Alle backpackers waren weer vertrokken en de nieuwe lading moest nog komen.
Vanmiddag kwamen er 2 nederlandse meiden, Marieke en Annemieke aan. Even een praatje gemaakt en spontaan zijn we toen met zijn vieren naar de Frans Josef Gletsjer gereden om deze aan de onderzijde te bekijken. We weten niet zo goed hoe we dit uitleggen: het einde van de gletsjer, waar deze overgaat in de rivier, dat is wat we bedoelen, snappie....
Een heerlijke wandeling gemaakt van 1 1/2 uur en daar na weer terug naar ons hokkie.
Vandaag lekker verder rustig aan, zometeen een hapje eten en dan nog een biertje op het terras drinken.....ik weet het klinkt vervelend, als je in Holland zit.
Mijn taak zit erop, ik heb het verslag gemaakt en nu gaat Hans weer foto's toevoegen

Veel liefs van ons voor jullie allemaal,
Hans en Grace

Wat een leuke reacties allemaal weer, echt gezellig om even wat van thuis te lezen. Want ja dat is eigenlijk het enige dat we missen: familie en vrienden. De rest kan ons gestolen worden en VOORAL het weer! Wat dat betreft hebben we het helemaal voor elkaar.
Alle reacties weer gelezen, das tot de volgende keer allemaal.

Gerard gefeliciteerd met je verjaardag donderdag. Een fijne dag met Thea.

Liefs allemaal

  • 01 Februari 2010 - 11:36

    Beppie:

    he bikkels, als ik julie zo in die sneeuw zie staan in zomerkleren!!!! lopen mij de griezels over de rug. hier heeft het nl. op 1 februari ook wel zo allemachtig veel gesneeuwd (het houdt echt nooit op)maar om dan in zomerkledij naar buiten te gaan.....echt niet! geniet nog maar veel van de heerlijke temperatuur.

    liefs, beppie

  • 01 Februari 2010 - 12:11

    Margriet:

    Jeetje dit is bijna niet bij te houden. Dat jullie nog tijd hebben om te schrijven. Wonderfull. Geniet er ewrg van. Liefs griet

  • 01 Februari 2010 - 18:35

    Noor:

    hoi opa en oma

    ik hou veel van jullie

    hebben jullie al met dolfijnen gezwommen?

    hebben jullie al een mega mindy pak gevonden voor mij?

    ik heb vandaag mijn groene plaatje gehaald, ik mag volgende week in het diepe zwemmen en je mag nu altijd bij mij kijken

    ik mis jullie heel veel en ik hoop dat jullie gauw weer thuis zijn

    en is het mooi daar in dat land?

    ik hou heel veel van jullie nou doei

    kusje van noor

  • 01 Februari 2010 - 18:46

    Maud:

    Hallo Opa en Oma
    Ik mis jullie
    Hebben jullie een vogel gezien?
    Ik vind jullie lief
    xxx Maud

  • 01 Februari 2010 - 18:47

    De Koekkies:

    het lijkt ons erg mooi en indrukwekkend om dit allemaal mee te maken!!
    blijf in ieder geval genieten jullie hebben nog alle tijd,
    hier gaat alles goed...
    -het huis staat er nog
    -de planten leven nog
    -buurman maakt nu zelfs
    jullie stoep
    sneeuwvrij!!
    maaaaaar...het is wel
    erg rustig....
    HEERLIJK (grapje)
    liefs en groetjes

  • 01 Februari 2010 - 19:43

    Gerard En Thea:

    Leuk om de reis van jullie te volgen. De natuur die jullie zien is geweldig. Bedankt alvast voor de felicitatie voor komende donderdag.
    Vrijdagavond komen Wendy Wilko en de kinderen op het verjaardagsfeestje.
    Wij hebben echt winter hier.
    Groetjes Gerard en Thea.

  • 02 Februari 2010 - 14:24

    Rikie:

    Hallo Hans en Grace
    Ik vind het op afstand al indrukwekkend en veel dus in het eggie moet het wel heel mooi en bijzonder zijn.Wel wat anders dan dit koude kikkerlandje.Veel plezier en liefs van mij.

  • 02 Februari 2010 - 16:28

    Pa:

    hIkallo hoogvliegters!Met de heli naar boven,toe maar!En dan terug in hyet hokkkie een lekker biertje,dat is genieten!De fotos zijn geweldig.Hebben f
    IIkullie daar ook fietsen?Ik kijk uit naar het volgend verslag Groetjes en liefs dag!

  • 02 Februari 2010 - 20:49

    Mama:

    wat een prachtig land rn zoveel verschil van natuur schoon.en dan zo heli vlucht wat een luxe.ik ben blij dat jullie zo genieten.hier alles goed en ben vanavond bij wendy en wilco geweest.was gezellig met de meisjes.nu geniet er nog heerlijk van en veel liefs mams.

  • 03 Februari 2010 - 09:50

    Ina:

    Hoi Grace en Hans

    wat een Geweldige foto's, zo te zien hebben jullie het heerlijk naar jullie zin. Enne grace die kop van jou in die helicopter hahahaha.
    Nou hier mis je niks hoor veel sneeuw net als bij jullie op de Franz Jozef Glacier maar wij lopen niet in het korte broekje.
    Nog heel veel plezier gewenst.
    dikke kus Ina

  • 03 Februari 2010 - 13:56

    Herman En Thei:

    Hans en Grace, wat een geweldig land, schitterende natuur en dan ook nog de helie in. Top en geniet er lekker van, wij doen hier op Bali hetzelfde. Morgen gaan wij wild water rafting, ben benieuwd. Groetjes van ons, doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

H.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 66271

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 11 Juni 2015

Rondje Amerika en Canada

28 September 2012 - 25 Oktober 2012

America, here we come again

18 Januari 2010 - 22 Februari 2010

Nieuw Zeeland

30 Augustus 2005 - 28 September 2005

Mijn eerste reis

Landen bezocht: