Van Waikanae Beach naar Turangi (Tongariro Park) - Reisverslag uit Turangi, Nieuw Zeeland van H. Rodenhuis - WaarBenJij.nu Van Waikanae Beach naar Turangi (Tongariro Park) - Reisverslag uit Turangi, Nieuw Zeeland van H. Rodenhuis - WaarBenJij.nu

Van Waikanae Beach naar Turangi (Tongariro Park)

Door: Hans en Grace

Blijf op de hoogte en volg H.

12 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Turangi

Van Waikanae Beach naar Turangi (Tongariro Park) do. 10 febr.

Zo eerst even wat reacties beantwoorden: de meeste gingen over ons slippertje ( eigenlijk die van Hans, alleen kwam ik er snel achter, hihi). Ja we hebben geluk gehad en ik heb ook wel slecht geslapen die nacht.
Hans had nergens last van, maar zoals er terecht werd opgemerkt: Hij zat aan de goede kant!
Leuk hoor, al die beesten spotten en NEE A&A, we hebben die kop niet gekocht en al helemaal niet gegeten. Raar he, dat je geniet van een steak, maar dat zo'n kop dan de eetlust bederft.
En ja, Hans heeft 2 petten (op!), de groene vind ik ook leuk. En nee, A&M, we hebben zeker niet genoeg van backpackers, maar door al dat gedoe met inparkeren!!, zijn we gelijk het eerste hotel in gegaan wat we tegen kwamen in Picton.
We genieten nog steeds, maar ik ben wel moe van alle indrukken en het vele doen, maar als je een dag niets doet, voel je je schuldig, want voor je gevoel is het een verloren dag. Onzin, natuurlijk.....

Zo en nu weer naar ons verslag.
Vanmorgen op tijd vertrokken, want we hadden behoorlijk wat kilometers af te leggen, maar ook nog het e.e.a. te zien onderweg.
We nemen de State Highway 1, richting noorden. Bij Foxton heeft de ned. gemeenschap in Nw.Z. een molen laten bouwen, met daarin een winkel met uitsluitend ned. artikelen ( dus gelijk weer wat drop gekocht).
Daarna door naar de Rangitikei-kloof. Een kloof, die door de rivier de Rangitikei uitgesleten is en op deze plaats 175 m. de diepte ingaat. En natuurlijk is deze plek, de plaats waar alle gekken zich verzamelen om te bungee-jumpen, een super-swing of een fox-fly te maken. Het was wel erg spectaculair, maar ik durf niet eens over de rand te kijken, dus niets voor mij.
Weer de SH 1 opgereden, bij Rangipo heet de weg de Desert Road en inderdaad het landschap verandert hier in een uitgestrekte woestijn met nog 2 actieve vulkanen erop. Een heel mooi gezicht.
Trouwens het is ook leuk te vermelden, dat de SH 1 een 2-baans weg is, die soms vanwege werkzaamheden slecht begaanbaar is ( zie foto's), net zoiets als de A1 in Holland, maar dan anders.

De natuur op het noordereiland vinden Hans en ik ook mooi, het is niet te vergelijken. De onherbergzaamheid van het zuidereiland vind je hier niet. Op het zuidereiland wonen totaal 1 miljoen Kiwi's, terwijl dat eiland groter is dan het noordereiland. Op het noordereiland wonen 3 miljoen Kiwi's, waarvan er in Auckland al 1 miljoen.
Dus het noordereiland is gecultiveerder, omdat mensen land nodig hebben. Op het zuidereiland kan de natuur zijn gang blijven gaan, zonder consessies te moeten doen voor de mensen.

Leuk motel gevonden in Turangi voor weinig....Eigenlijk wilde we 2 nachten blijven, we wilden wel weer eens een keertje uitslapen, echter alles was al vol voor morgen, dus maar weer 1 nacht.

Van Turangi naar Taupo vr. 11 febr.

Zo vanmorgen weer bijtijds op, lekker ontbeten, spulletjes gepakt en weer op pad.
Niet ver, want we hebben de auto op een parkeerplaats in het dorpje gezet en eerst een wandeling van 5 kwartier langs de rivier gemaakt. Hadden we zin in en het was een mooie wandeling.Na de wandeling nog even koffie gedronken op een terrasje. Dat is wel leuk, in nw.z. hebben ze overal terrasjes. Dat viel Hans en mij zo tegen op onze reis in Amerika, er waren nergens terrasjes.
Eerst zijn we een stukje teruggereden, want we wilden de vulkaan op. Dit is gelukt, alleen was er weinig uitzicht, want de top zat in de wolken. Het was vandaag bewolkt, maar wel een heerlijke temperatuur. Het is wel een heel apart landschap, dat van een vulkaan.

Het begon ook een beetje te regenen (na 3 weken droog, moeten we niet zeuren...), dus maar verder gereden richting Taupo, dat aan het grootste! meer ligt van nw.z.
Dit gedeelte van het land ligt op het Pacific en Indo-Australian Plateau en heeft door de schuiving van deze plateaus, een heleboel heetwaterbronnen en onderweg dus ook nog de Craters of the Moon aangedaan. Mooi gezicht, dat er overal uit gaten hete stoom naar boven komt en......
uit de wolken kwam een enorme regenbui, we konden echt nergens schuilen, dus lekker nat geregend.
Maar gauw in de auto en een hotelletje bij Taupo genomen.
Dat was het weer, veel liefs van ons
Hans en Grace

• 12 Februari 2010 - 07:22

Wendy:

Hihi,

Ik ben weer eens aan het werk ;-) Dus kan ik mooi even tussendoor reageren.

Dus; natgeregend??? Wauw, dat voor het eerst in drie en een halve week. Niet verkeerd toch? Hoop wel voor jullie dat jullie het straks afsluiten met veel zon.

Weer een mooie tocht gemaakt zo te lezen, lijkt mij heel apart dat vulkaanlandschap...

Hier nog steeds alles goed, bijna weekend!

Geniet nog even en tot gauw, liefs! Kus wen.

• 12 Februari 2010 - 15:39

Aukje & Annette:

Zijn even benieuwd of jullie al last hebben van wat vermoeidheidsverschijnselen omdat ik lees over uitslapen of valt het wel wat mee.
    Landschap ziet er weer prachtig uit en in ieder geval leuk dat ze terrassen hebben want dat is inderdaad een gemis in Amerika.
    Geniet er maar weer van want hier is het weer ernstig koud. We blijven jullie trip volgen.

groetjes uit een wit Vledder A&A

• 12 Februari 2010 - 17:40

Mama:

zo het verslag weer gelezen en op het noorder eiland is de natuur weer anders.maar ook heerlijke terrasjes endat is ook gezellig.ook hadden jullie een flinke bui gehad nu hier mag het van mij ook warm water regenen want die sneeuw troep is genoeg geweest.berthe heeft me vanmiddag opgehaald en met de rolater ging het wel mar je moet goed uitkijken. tot half zes bij hun geweest en dat was gezellig.ook herman aan de lijn gehad en die heeft een goede terug reis gehad.verders is hier alles goed en wens ik jullie nog fijne dagen toe.liefs en kus mams.